Ännu en helg på Enoteket

2011-11-07 av Karin Hedlund.
Nu har ytterligare en helg passerad på Enoteket. Fullt med folk och fullt med rörelse, jättekul tycker vi. Men vi fick också ett brev av en gäst som uttryckte missnöje över vårt speciella beställningssystem och vårt koncept. Vi kanske behöver vara ännu tydligare med information om hur det fungerar när du kommer och äter på Enoteket. Därför infogar vi såväl gästens mail som vårt svar (självklart utan att ange dennes namn..)
”Hej!
Maten var god. Systemet med polettbeställningen var riktig trams. Det tyckte många gäster igårkväll. Jobbigt och förvirrande. När man trodde att man skulle sitta bekvämt och njuta längre av maten och vinet då kom en servitrös som berättade för oss att man måste gå ner och beställa själv maten med polett. Det gällde vikarta på 200. Vi ville bara ett glas vin till förrätten och vi visste inte vad skulle vi göra. Mycket folk var i beställningskön. Vi tappade nästan lust att äta. När vi ville beställa huvudrätten då var vi tvungna stå i kö på andra gången och tredje gången för kaffet och efterrätten. Skitjobbigt! Man behöver inte träna idag efter all springande på trapporna igårkväll. Man vill inte hämta själv vinet utan att bli rekomenderad på på passande droppar. Berusade gäster sprang upp och ner hela kvällen.
Förslag: När en servitös ge gäster polett då är det lika bra att lyssna samtidigt på gästernas beställning och gå ner, scana poletten, beställa maten, komma upp till matsalen och servera maten o vinet. Gästerna ska bli ompysslade och serverade. Det är ju det man betalar. För den MecDonalds känsla får Enoteket av oss tumme neråt.”
Vårt svar:
Hej!

Tack för Ditt brev där du framförde Dina intryck om Enoteket.
Gläder oss att Du gillade maten, men tråkigt ( förstås) att Du inte gillade vårt upplägg fullt ut. Vi skall här försöka förklara hur vi tänker.
När man besöker en krog så har man olika grader av förväntningar, beroende på situation, tillfälle, sinnesstämning och annat.
Enoteket är ett koncept som bygger på gästernas engagemang och aktivitet., folkliv och rörelse. P.g.a vårt upplägg så jämförde Du oss med Mc Donalds och då i negativ bemärkelse.
Inget fel på Mc Donalds, men det är verkligen inte där vi funnit vår inspiration.
Den är mer hämtad i Östermalmshallen, Hötorgshallen, saluhallarna i Barcelona och Madrid samt i Rom och andra Italienska städer. I Italien har vi förstås även påverkats starkt av 10-tals och åter 10-tals Enotek som vi besökt.
Dessutom har vi i Sverige tittat lite grann på Stockholmskrogarna ”Urban Deli”, ”AG” samt ”Va Piano”….
Det är på alla dessa ställen som vi har förstått att många människor/gäster gillar att röra på sig, gå fram till diskar med visualiserad mat och ”beställa över bänk” allt i en avspänd och tilltalande miljö…trängsel och sorl blir därmed ”en del av grejen”, då folk träffas och umgås…..
Skall sedan tillägga att vi själva valt att gå lite grann ”halva vägen” genom att vi fortfarande bär ut maten till borden…På de flesta av de nämnda krogarna ( i synnerhet de i ”saluhallarna” ) får man som gäst göra även detta själv ( Gäller också Mc Donalds ).
Sedan har vi det här med prissättningen…..Ambitionen med ett Enotek, en saluhallskrog eller liknande koncept är att servera vällagad, högkvalitativ mat till sansade priser….och just det faktum att gästerna ”gör en liten del av jobbet” tillåter en sådan prispolitik. Därför har vi också kunnat sätta som mål att exempelvis hålla oss under 200:- för huvudrätterna…..
Du/Ni tyckte också att poletten ( eller ”taggen” som vi kallar den ) var ett irritationsmoment…men faktum är att den är enkom till för att underlätta för gästen eftersom den fungerar som ett elektroniskt leg. och möjliggör då att samla all inköpen under kvällen på en nota utan att behöva betala varje enskild gång. Användningen av den är med andra ord inte nödvändig om man inte gillar den…
Vad gäller vinet så visar kön vid våra vinmaskiner att de är en mycket populär detalj….vi förstår det eftersom de möjliggör ett stort utbud av vin på glas ( 32 sorter ) och varje glas kan dessutom fås i ¼, ½ eller 1/1 storlek. Är man inte intresserad av att välja mellan en massa sorter så kan man fortfarande beställa vin på glas i baren…och vill man ha en hel flaska serverad vid bordet så är det bara att säga till ngn bland golvpersonalen så ordnar vi det också….då finns det ytterligare ett 100-tal etiketter att välja emellan.
Men vi har full förståelse för Din åsikt om att ibland, när man går på krogen, så vill man bli ompysslad…så känner vi alla då och då….även vi. Det är alltså frågan om att välja rätt typ av restaurang för varje tillfälle….Hoppas därför verkligen att Du och Dina vänner någon gång känner att det OK med vårt koncept och därför kommer tillbaka.
Vi lovar att vi jobbar så hårt vi kan för att stället skall vara så trivsamt och välkomnande som möjligt.

Mvh

Jerney, Karin och Roberto med medarbetare

PS. Upplysningsvis vill vi också tillägga att vi har ett separat rum där vi serverar mellan 8-30 personer och då med full bordsservering. Dock gäller detta bara mot förbeställningar

1 kommentar